Jak rozpocząć odchudzanie i wytrwać w postanowieniu?

Czy wiesz, że w Polsce z nadwagą boryka się blisko 55% osób? Co gorsze, nadmiar tkanki tłuszczowej stale rośnie. Co czwarty Polak jest otyły (wskaźnik BMI powyżej 30). Niestety, nie ma żadnych symptomów, które mogłyby wskazywać na to, że ta sytuacja ulegnie zmianie. Wręcz przeciwnie – jak przekonuje Światowa Organizacja Zdrowia – będzie coraz gorzej.

Epidemia otyłości sprawia, że interwencję podejmują rządy, stowarzyszenia i obywatele. Świadomość zagrożenia rośnie, ale póki co nie ma to większego przełożenia. Co prawda, coraz więcej osób myśli o odchudzaniu, ale w większości przypadków – kończy się tylko na planach.

Jak rozpocząć odchudzanie i wytrwać w postanowieniu?
Lao-tzu wypowiedział niegdyś słowa, które stanowią motywację dla wielu osób trudniących się odchudzaniem, a mianowicie:

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku.”

Kiedy uda Ci się zrozumieć, że tak naprawdę – każdy kiedyś zaczynał i każdy miał takie same wątpliwości co do odchudzania, to – być może – sam start będzie łatwiejszy. Wszakże, często problemem jest wiara w sukces, a raczej jej brak. Najzwyczajniej w świecie – zastanawiamy się czy aby na pewno damy radę. Czy będziemy w stanie wytrwać w postanowieniu i dotrzeć do sukcesu?

Psychologowie bardzo często podkreślają, że tak naprawdę redukcja zbędnych kilogramów zaczyna się w głowie i od niej jest zależna. Brak odpowiedniego podejścia mentalnego, najczęściej skutkuje tym, że ulegamy pokusom lub po prostu rezygnujemy z restrykcji w diecie, czy aktywności fizycznej. Można zatem powiedzieć, że odchudzanie to proces uwarunkowany przez przygotowanie psychiczne. Jak zatem przygotować się do odchudzania?

Nie ma żadnych wątpliwości, że redukcja zbędnych kilogramów możliwa jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy posiadamy dostateczną MOTYWACJĘ.

Encyklopedyczna definicja motywacji mówi nam, że jest to stan gotowości do podjęcia określonego działania, wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian. Wewnętrzny stan człowieka, mający wymiar atrybutowy.

W wielu przypadkach, na samym początku wydaje nam się, że jesteśmy gotowi do działania, a nasza motywacja jest naładowana na 100%. Wizualizujemy sobie sukces, co dodatkowo nas napędza. Eksperci twierdzą, że w momencie startu łatwo pomyślić faktyczną motywację ze zwyczajną ekscytacją.

Motywacja to stan gotowości – atrybut, który nie ma stałego charakteru. Wpływ na nią ma szereg czynników, dlatego stale musimy ją monitorować i co najważniejsze – pielęgnować. Istnieje kilka czynności, które możemy wykonywać, aby bezustannie wznosić motywację na najwyższy poziom.

Przede wszystkim, aby móc mówić o motywacji do działania, musimy mieć jakiś cel. Według licznych mówców motywacyjnych, kluczowe jest to aby był on możliwie precyzyjny. Co to oznacza w kontekście odchudzania? Należy ustalić ile chcemy schudnąć, jakimi metodami i w jakim czasie. Warto jednak pamiętać o tym by cel był możliwy do zrealizowania. Ambitne podejście jest wskazane, ale tylko w granicach zdrowego rozsądku. W przeciwnym wypadku może się okazać, że zamiast motywacji, będziemy mieli do czynienia z demotywacją.

Znając cel, musimy opracować SKUTECZNY plan działania. Biorąc pod uwagę bardzo dużą ilość źródeł, gotowych jadłospisów i planów treningowych, nie powinno być z tym wiele problemów. Należy jednak robić to ze szczególną starannością. Wszak, nie każdy plan będzie optymalny dla naszego organizmu. Co więcej, warto zadbać o to by dieta była smaczna, a plan – przyjazny. Wszak, jeśli nie cierpimy biegania – należy je zastąpić inną formą treningową. W przeciwnym wypadku, zawsze trening będzie dla nas przykrym obowiązkiem.

Stymulować motywację możemy także poprzez:

  • system kar i nagród
  • rywalizację z drugą osobą
  • poinformowanie innych

Warto także codziennie wizualizować sobie sukces. Pomocne może być również sporządzenie listy korzyści i umiejscowienie w dobrze widocznym miejscu (np. na lodówce).

Dodaj komentarz