przedwczesna menopauza

Przedwczesna menopauza: przyczyny, objawy i problem nadwagi

Menopauza to zjawisko, które pojawia się zazwyczaj w wieku 45-50 lat. Istnieją jednak przypadki w których kobiety tracą zdolność rozrodczą znacznie wcześniej – w okolicach 30-tego, a nawet 20-tego roku życia. Takie zjawisko określane jest jako menopauza przedwczesna.

Przedwczesna menopauza – dlaczego?

Przedwczesna menopauza może być spowodowana uwarunkowaniami genetycznymi (inne przypadki w rodzinie), a także nieodpowiednim trybem życia, brakiem aktywności fizycznej, złym odżywianiem oraz chorobami autoimunnologicznymi.

Przedwczesna menopauza – objawy

Objawy menopauzy przed 30-tką są bardzo uciążliwe, dlatego też nie sposób ich nie dostrzec. Przede wszystkim kobieta podczas okresu menopauzalnego boryka się z:

  • uderzeniami gorąca
  • zimnymi potami
  • spowolnionym metabolizmem (nadmierne tycie)
  • ogólnym rozdrażnieniem
  • trądzikiem, cellulitem, rozstępami (zaburzenia hormonalne)
  • zaburzeniami miesiączki
  • suchością pochwy
  • zmniejszonym libido

Każdy przypadek powinien być traktowany indywidualnie. To w jakim stopniu objawy będą uciążliwe zależne jest od wielu czynników – między innymi od ogólnej kondycji organizmu. Im zdrowszy tryb życia, tym menopauza łagodniej przechodzi.

Przedwczesna menopauza – rozpoznanie

W związku z tym, że mało która kobieta spodziewa się menopauzy w tak młodym wieku – objawy często są ignorowane, a przyczyn doszukuje się gdzie indziej.

Najbardziej skuteczną formą rozpoznania menopauzy jest badanie hormonalne. Enrokrynolog na podstawie wyników stwierdza, czy faktycznie kobieta jest w okresie klimakterium.

Badania hormonalne zalecane są w każdym przypadku. Konsultacja ze specjalistą może pomóc złagodzić objawy.

Przedwczesna menopauza – jak z nią walczyć?

Generalnie, leczenie menopauzy jest niemożliwe. Można jedynie łagodzić jej objawy poprzez prawidłowy tryb życia oraz odpowiednią dawkę relaksu.

Zdrowa dieta, większa dawka aktywności fizycznej oraz odpoczynek psychiczny – to trzy, naturalne sposoby walki z menopauzą. W zaawansowanych przypadkach stosuje się kurację hormonalną.

Nadwaga w czasie przedwczesnej menopauzy

Zgrabna, wysportowana sylwetka to wzorzec atrakcyjności towarzyszący od wielu, wielu lat. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że tak wiele kobiet podejmuje trudy treningu i diety o charakterze redukcyjnym.

Niestety, w czasie menopauzy – czy to przedwczesnej, czy w normalnym wieku – nadwaga pojawia się niezwykle często. Wynika to z zaburzeń hormonalnych i znacznego spowolnienia metabolizmu.

Jak szybko zgubić brzuch w czasie menopauzy?

Miejscem, w którym nadwaga objawia się najszybciej są oczywiście okolice brzucha. Specyficzne fałdki i brak widoczności mięśni prostych brzucha, to pierwszy symptom nadwagi. Jak szybko się jej pozbyć? Co zrobić by zgubić brzuch?

Na wstępie pragniemy zaznaczyć, że odchudzanie to proces wymagający – nie tylko zaangażowania, ale także cierpliwości i samodyscypliny. Wszak, efekty mogą przychodzić w niezadowalającym tempie.

Po pierwsze: zmiana nawyków żywieniowych

Jedną z najważniejszych przyczyn występowania nadwagi są złe nawyki żywieniowe. Zmiana nawyków na zdrowsze i lepiej zbilansowana jest zatem absolutnym priorytetem.

Jak jeść by zgubić brzuch?

  1. Dieta musi składać się z 5-6 małych posiłków.
  2. Pory przyjmowania posiłków muszą być stałe.
  3. Pierwszy posiłek należy jeść do 30-40 minut po przebudzeniu.
  4. Ostatni posiłek należy jeść maksymalnie 2-3 godziny przed snem.

Co jeść by zgubić brzuch?

  1. Pełnowartościowe białko: nabiał, ryby, chude mięso
  2. Węglowodany złożone: pełnoziarniste pieczywo, grube kasze, brązowy ryż
  3. Zdrowe tłuszcze: oliwa z oliwek, oleje roślinne

Po drugie: wzmożona aktywność ruchowa

Trening odchudzający to bardzo ważny element odchudzania. To właśnie podczas regularnych ćwiczeń dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej. Organizm wysyła sygnały, że jego zapotrzebowanie na energię rośnie, co w konsekwencji zmusza do pozyskiwania jej z innych źródeł zapasowych – m.in: tkanki tłuszczowej.

Jak ćwiczyć by schudnąć?

  1. Trening powinien trwać minimum 30-40 minut.
  2. Harmonogram treningowy powinien w głównej mierze składać się z ćwiczeń aerobowych.
  3. Należy ćwiczyć regularnie, minimum 3-4 razy w tygodniu.
  4. Trening można uzupełnić ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie brzucha.
  5. Przed każdym treningiem należy zadbać o stosowną rozgrzewkę, celem uniknięcia urazów.

Dodaj komentarz